1
z
2

Martwa natura z jabłkami, ok. 1923

ID: 6615

Proweniencja

kolekcja prywatna, Polska

Wymiar

19 x 33 cm

Technika

olej/płótno

Sygnatura

sygn. l. d.: "T. Makowski"

Datowanie

ok. 1923

na odwrocie:

- uszkodzona nalepka francuskiej Galerii Montaigne z odręcznym napisem: "Makowski";

- nalepka kolekcji prywatnej z drukowanym tekstem: "Tadeusz Makowski / „Martwa natura z jabłkami”, / olej na płótnie, 19 x 33 cm / PM 698";

- podwójne oznaczenie na płótnie oraz krośnie: "PM 698" (markerem);

- nalepka aukcyjna

 

Owoce ułożone na talerzu czy w plecionym koszu, także w towarzystwie kwiatów, dostrzegamy na obrazach Tadeusza Makowskiego przykładowo w pierwszej połowie lat 20. XX wieku. Co ciekawe, motyw martwej natury towarzyszył także aktom kobiecym, ubogacając tematykę obrazów. Można w nich dostrzec nawiązania do symboliki zbiorów i obfitości, która w kompozycjach z owocami znalazła swoją dość czytelną, malarską interpretację. Władysława Jaworska przywołuje zainteresowanie Makowskiego obrazem Henri Le Fauconnier’a zatytułowanym „L’Abondance” (Obfitość), który zainspirował artystę do późniejszych kompozycji, w tym przedstawień z owocami.

 

„Martwa natura z jabłkami” wykonana została w rozpoznawalnej dla malarza palecie kolorystycznej. Warto zauważyć zmiany w barwach poszczególnych owoców, które nasuwają skojarzenia z motywem upływającego czasu. Szeroko nakładane warstwy farby, o wyraźnej fakturze podkreślają strukturę przedmiotów i różnicują płaszczyznę tła. 

 

Z lat dwudziestych, należących już do dojrzałego okresu twórczości malarza, pochodzą inne dzieła o tej tematyce. Warto wymienić datowane w 1923 roku: „Kosz z owocami (Martwa natura z gruszką)”, „Martwą naturę z kawonem i winogronami” czy „Martwą natura z melonem i winogronami” (1923 r.).

 

Bibliografia:

Jaworska W., "Tadeusz Makowski. Życie i twórczość", Wrocław 1964.

 

Agra-Art (Aukcja 3 czerwca 2012, nr kat. 72).

 

Opis obiektu

Podobne w tej kategorii